Skip to Content

17.9.2018 | Activitats, Lectures

«Memòria i vinyetes» de David Fernández de Arriba

FERNÁNDEZ DE ARRIBA, David (coord.). Memòria i vinyetes : la memòria històrica a l’aula a través del còmic. Barcelona : Memorial Democràtic, 2018. (Eines de memòria ; 8)

El presentem #EnVeuAlta el proper 28 de setembre a les 19:30 h.

cartell-memoria-vinyetesDavid Fernández de Arriba és professor de secundària i blocaire. Escriu el blog Historia y cómic. Un referent dels docents per a conéixer com la novel·la gràfica és una ferramenta magnífica en l’ensenyament de la història a l’aula.

Amb motiu de l’exposició «Prietas las filas : vida quotidiana i franquisme», que podreu visitar al Museu Valencià d’Etnologia a partir de 19 de setembre, hem decidit convidar-lo a l’Etnobiblio per a presentar en#EnVeuAlta el seu nou llibre.  En esta ocasió posa sobre el paper, ja no només sobre pantalla, el seu coneixement sobre la novel·la gràfica històrica i el seu aprofitament a l’aula. Li acompanyaran el dibuixant, Sento llobell, i l’històriador i professor, Óscar Gual. Apunteu a les agendes! El dia 28 de setembre vos esperem a tots i a totes a les 19:30 h a la Biblioteca del Museu Valencià d’Etnologia.

 

 

Voleu saber més sobre este llibre? Tant si sou docents com si sou amants de les vinyetes, vos interessarà de totes totes. Andrea Moreno, comissària de Prietas las filas, és l’encarregada de fer-vos la presentació, ací teniu les seues paraules:

Hui tinc el plaer de parlar del llibre “Memòria i Vinyetes” de David Fernández de Arriba (historiador i docent de secundària) a qui vaig conèixer a través del seu magnífic weblog Historia y Cómic, una parada obligatòria per a totes aquelles persones que devorem novel·les gràfiques entenent que aquestes són “llibres de veritat”.

En esta entrada de l’Etnobloc presentem una forma diferent d’apropar-nos a la història i la memòria del segle XX a través de la novel·la gràfica. Algunes persones pensaran que les historietes amb vinyetes tenen poc rigor històric, potser per desconeixement o per desconfiança; però “haberlas, haylas”… Són llibres, novel·les, que han estat il·lustrades per completar el seu contingut literari i que es caracteritzen per la seua exhaustivitat en la història, per ser obres cuidades, ben documentades i amb un contingut literari, que en molts casos, que no tenen res a envejar a les millors novel·les històriques convencionals.

doctoruriel

«Dr. Uriel» de Sento Llobell (coberta)

La història no són només dates, batalles, regnats, mapes sinó que darrere de tot això hi ha històries de vida, persones i microcosmos per descobrir i que representen a individus com nosaltres; que ens parlen de pors, sentiments, conflictes, solucions i que, en el fons, ens ajuden a entendre millor què som, què fem i d’on venim. La història és alhora necessària per construir i definir la nostra memòria col·lectiva i, especialment en relació al nostre passat més recent, és indispensable per treballar els valors i la memòria democràtica. Tanmateix, la Història com a assignatura i com a disciplina sol ser considerada pels no iniciats i especialment pels més joves com tediosa, pesada, avorrida… I així podríem seguir en una llarga enumeració d’adjectius pejoratius. No obstant això, conèixer, aprendre i gaudir la història s’ha d’entendre com un procés bàsic en el creixement vital i cultural de les persones. No parle d’aprovar una assignatura sinó a ser conscient del nostre present i el nostre passat com a clau per afrontar el futur i entendre les claus de la vida en societat.

« Los surcos del azar» de Paco Roca (coberta)

« Los surcos del azar» de Paco Roca (coberta)

El llibre que ara tractem -“Memòria i Vinyetes”- es centra en la memòria històrica a l’aula a través del còmic. Aquesta publicació de 2018 és el 8é volum de la Col.lecció “Eines de Memòria”, que ha editat el Memorial Democràtic de Catalunya amb la finalitat d’oferir a la comunitat educativa propostes i recursos per a treballar amb l’alumnat el nostre passat més recent. I és que la Història i la memòria, en definitiva, s’escriuen amb les històries de gent com nosaltres. I aprendre-la llegint una novel·la il·lustrada enganxa d’una manera que devores les fulles fins que en arribar a la contraportada, tornes a la primera i remires de nou les vinyetes.

jamas tendre 20 bis

«Jamás tendré 20 años» de Jaime Martín (coberta)

De fàcil lectura, el llibre de David Fernández ens endinsa en la matèria amb un plantejament que, d’allò general a allò concret, aborda el còmic com a producció de narrativa gràfica i com a recurs didàctic. L’edició és acurada amb un tamany de 21×29,7 cm, inclou nombroses imatges i una deliciosa coberta que recull una icònica il·lustració de Sento Llobell, que qualsevol persona que haja llegit “Doctor Uriel” reconeixerà a primera vista.

David Fernández coordina aquesta publicació de més de 220 pàgines, que s’estructura en 4 capítols i 11 propostes didàctiques. El discurs arranca amb dos capítols introductoris. Gerardo Vilches signa “Breu Història del còmic”, que sintetitza l’origen i l’evolució de la historieta com un dels “mitjans de comunicació de masses més popular de l’època contemporània”. I Pepe Gálvez en “El llenguatge propi del còmic” ens apropa als recursos gràfics i estètics que confereixen a aquest gènere una gran capacitat narrativa a través de la combinació de text i il·lustracions.
No hi ha cap dubte que aquestes pàgines inicials del llibre esdevenen necessàries per contextualitzar i familiaritzar a qui llig amb el que es considera el 9é art.

Seguidament, David Fernández ens presenta un estat de la qüestió en allò referent al tema “Memòria i Còmic”, incidint en la qualitat d’aquests llibres i les singularitats i capacitats que demostren per tractar temes seriosos com la memòria i la història. Com ens recorda el fet que l’obra “Maus: Relato de un superviviente” d’Art Spiegelman guanyara el premi Pulitzer en 1992.

Aquesta primer part del llibre la tanca Elena Masarah amb el seu capítol sobre “Memòria de les dones en el còmic”, una necessària reflexió que insisteix en el conceptes de “postmemòria” de Marianne Hirsch i el de “gente corriente” de Ronald Fraser. Destacant com les microhistòries vehiculen la construcció de la memòria i com el còmic és un escenari ideal per plasmar eixes històries de la gent corrent.

«Estamos todas bien» de Ana Penyas (coberta)

«Estamos todas bien» de Ana Penyas (coberta)

Un cop fet el plantejament teòric i conceptual, el llibre presenta 11 propostes didàctiques a partir de 11 còmics que aborden el període històric que recorre la història recent d’Espanya des de la II República fins la Transició. Aquest títols són ja clàssics que en molts casos es llegeixen a les escoles i instituts per explicar els esdeveniments històrics que narren (almenys jo els recomane); i altres, malgrat la seua recent publicació, em semblen igualment indispensables.

Els títols seleccionats són:

El arte de volar, d’Antonio Altarriba i Kim (Norma)
El ala rota, d’Antonio Altarriba i Kim (Norma)
Dr. Uriel, de Sento Llobell (Astiberri)
Las guerras silenciosas, de Jaime Martín (Norma)
Jamás tendré 20 años, de Jaime Martín (Norma)
Cuerda de presas, de Jorge García i Fidel Martínez (Astiberri)
Los surcos del azar, de Paco Roca (Astiberri)
Mil vidas más, d’Alfonso López, Pepe Gálvez i Joan Mundet (Edicions de Ponent)
Paracuellos, de Carlos Giménez (DeBolsillo – Random House Mondadori)
España: una, grande y libre, de Carlos Giménez (DeBolsillo – Random House Mondadori)
Estamos todas bien, d’Ana Penyas (Salamandra Graphic)

Sobre cada còmic s’ofereix una breu fitxa del llibre, propostes d’exercicis previs, una bateria d’activitats dirigides en base als continguts del llibre, activitats complementàries a partir d’audiovisuals, articles, entrevistes a alguns autors, etc. I propostes concretes per treballar amb cada còmic. A més d’una justificació didàctica amb continguts clau, competències bàsiques i específiques i connexions de la temàtica amb altres matèries.

Per concloure, el llibre inclou annexes complementaris amb bibliografia, recursos online i una selecció de novel·les gràfiques per treballar a l’aula altres períodes històrics des de la Prehistòria a la Guerra Freda.

L’objectiu de l’autor, com ell mateix diu a la introducció del llibre és “fer conscient a la comunitat educativa de les virtuts del còmic com a eina per parlar de la història i la memòria”.

Des de l’etnobloc volem convidar-vos a descobrir un manera diferent, atractiva i molt enriquidora de llegir i d’aproximar-nos a la història. Al cap la fi, aquests còmics ens mostren històries de vida, personatges en contextos versemblants i que ens parlen de les pors, els recels, els pensaments i sentiments que aquests personatges, humans com nosaltres, experimenten en escenaris que es contextualitzen en la nostra història recent i ens expliquen, des d’un altre prisma, fets històrics i conjuntures sociopolítiques reals.
Sens dubte, destacaria d’aquesta publicació l’interés per compilar en un mateix llibre continguts generals i específics sobre la temàtica que aborda, en un intent molt positiu d’oferir una obra que, a mode de manual de consulta, servisca per als docents i a l’alumnat. És un llibre molt recomanable especialment per a aquell professorat neòfit en el 9é art, que encara no ha descobert la màgia i la potencialitat de la novel·la gràfica com a recurs didàctic.

Andrea Moreno

Comissària de l’exposició «Prietas las filas : vida quotidiana i franquisme»

No ho oblideu! Vos esperem el proper 28 de setembre per a gaudir d’un nou #EnVeuAlta a les 19:30 h. !