Skip to Content

20.7.2021 | Fons documentals

La crítica de Rafael Insa a la Fira de Juliol de 1950

«No tienen el valor de matarla pero van dejándola morir por inanición» Rafael Insa, propietari de la Roberia INSA. Fira de Juliol de València de 1950.

A la Biblioteca de L’ETNO conservem programes de mà i revistes dedicades a la Fira de Juliol i d’altres que inclouen una secció especial del programa de festejos d’esta festa gran de la ciutat que va ser creada per la burgesia valenciana el 1871 i que en 2021 continua molt viva amb COVID19 i tot.

Feria de Julio va ser una publicació de Bayarri que va començar a editar-se l’any 1941. A la Biblioteca de L’ETNO conservem alguns números dels anys 50 que ens van arribar dins del fons documental de Casa Insa. Amb l’objectiu de parlar de la Fira a les xarxes socials hem començat a fullejar les revistes i ens hem fixat en una entrevista que apareix al número 8 de l’any 1950. L’article es titula: “3 preguntas feriales” i en ell es plantegen tres preguntes a diferents persones de la cultura valenciana entre els quals es troba Rafael Insa i en este article del nostre Etnobloc anem a transcriure les seues respostes perquè pensem que són molt il·lustratives de la situació de la Fira en aquells anys i de la enèrgica crítica del senyor Insa.

Feria de Julio, núm. 8, 1950

En la tradicional ROPERIA INSA saludamos a su dueños, don Rafael, tan popular y tan conocedor, por haberlas vivido desde pequeño, de todas las fiestas valencianas, contestando a nuestras  preguntas con muy sabrosos argumentos de los que procuraremos extractar lo esencial.

¿Qué es lo que más le gusta de la Feria de Julio?

Indudablemente, el único festejo que actualmente merece citarse en nuestra Feria, es su Batalla de Flores.

¿Qué es lo que menos le gusta de esta Feria?

Lo que menos me gusta de la Feria de Julio es esa apatía con que la miran los obligados por sus cargos a mantenerla en todos su prestigio que conservaba antaño. No tienen el valor de matarla, pero van dejándola morir por inanición.

¿Qué festejo añadiría usted al programa de la Feria de Julio?

¡Tantas cosas se podrían introducir en los festejos de la Feria! Bien resucitando los pasados como la Retreta Militar, los espléndidos “Coso azul”, “Coso rosa”, etcétera, con la participación del Comercio, las grandes verbenas con sus concursos , el desfile con serpentina a la salida de los toros; en fin, algo para divertir a la gente, ilusionándola a concurrir, en bien del comercio de Valencia, que es para lo que se creó y es, en fin de cuentas, quien paga la Feria.

Rafael Insa, 1950

Feria de Julio, núm. 8, Julio 1950

Vos animem a gaudir de La Gran Fira de València, tenim la sort que en l’actualitat és una festa molt viva! Això sí, enguany amb molt de seny!